Jakten på råskinne 2014

Jakten på råskinne 2014 har startet med store forhåpninger til kommende sesong i TVK Elite. Jeg har så vidt kommet i gang med treningen etter litt trøblete start på denne grunntreningperioden med litt sykdom og operasjon hos Aleris som har satt meg tilbake ett par tre uker. Men det er greit og få gjort unna det meste av sykdom og sånt småtteri før jul, så får jeg satse på at det kommer en optimal treningsperiode nå med mye trening i verdensklasse med topp kvalitet på vær eneste treningsøkt.

Mange sykelister har brukt offseason til fest og fyll, noe som også lå i mine tanker, men det endte stikk motsatt med mye jakt på skogsfugl, hjort, elg og noen supre turer på fjellet som har vist gode resultater på den siste testen som ble kjørt på Dragvold. Motivasjonen og forhåpningene til og kjøre fort på sykkelen er på topp etter fremgangen jeg hadde utover mot slutten av siste sesong. Nå er syklene er byttet ut, det er ikke store forandringer, men små marginer er viktig  for med litt endringer på sykkelutstyret, treningsøktene og jeg er et år eldre. Dette skal gjøre at jeg står på podiet i enkelte nasjonale og internasjonale ritt til sommers. Vi i TVK skal også kjøre såkalte UCI ritt altså europatour ritt der mange gode proffer / x-proffer er med, og det er de som er topp 10 som får såkalte UCI poeng. I disse rittene skal jeg kjøre inn UCI poeng og vise at jeg er en kjøresterk rytter som er verdt og satse på.

Knall god trening i jupsnøen

12-B70CA315-1154894-960 1386420010084 1386420036871 1386420356049 1386453067836

Share on Facebook

Jakter resultat i sesong avslutninga

Sesongen er snart over og det har vært fryktelig dårlig med bolgging i år. Etter tragedien i Kroatia som har ødelagt det meste av sesongen i år så er det på tide å begynne å blogge igjen.

En kort oppsummering etter Europaturen Istrian spring trophey ble det ett langvarig avbrekk på nesten 2 måneder der jeg ikke fikk trent skikkelig på grunn av skadene jeg ble utsatt for. Ellers så hadde jeg en flott tillit i laget og fikk mulighet for og gjøre comeback i et UCI ritt i Sverige. Dette ble uheldigvis en fiasko med tidlig velt og teknisk problem i etterkant av rittet.

Så det har vært tøft både rent fysisk og mentalt for og komme tilbake igjen for fult både i konkuranse og spesielt på trening etter skaden som skjedde i slutten av mars. Problemet har generelt vært det å få kroppen til og ta til seg trening slik at en ikke blir liggende uken etter en liten intervall økt. Men jeg hadde en enorm opptur i midten av Juli da jeg deltok i U6 cycle tour. Det var første gang i denne sesongen jeg faktisk satt med til mål og kunne kjenne på farten under ett helt ritt med teten. U6 er et svensk etapperitt på totalt 6 dager og jeg følte jeg hadde en opptur for vær dag som gikk bortsett fra fra det ene rittet da jeg måtte bryte etter at gir-hendelen og bak-giret streiket mot slutten.

Deretter var jeg klar for og delta med laget igjen i Tour of Jemtland der vi kjørte kjempe bra som lag og jeg kjørte inn til en 5. plass og 11. plass som er årsbeste. Dette var det morsomste i sesongen når det endelig løsnet for fulgt og i ett etapperitt attpå til. Jeg var kjempe skuffet etter at jeg slet på 1. etappen som var ett gateritt, og trudde dette skulle bli ett slit og komme seg igjennom, men dagen etter hadde vi en avs fart på 53 km/t de første 3 milene og jeg var aktivt med på det som var av støt. Dette var den etappen jeg spurtet inn til en 5. plass også så det var kjempe gøy med alle de gode rytterne som stilte til start, bl.a 2 av de beste kontinental laga i Storbritannia.

Neste er Hommelvik-rittet i morgen  før vi reiser sørover til Danmark for og kjøre finalen i post cupen som jeg virkelig ser fram til. Vi i TVK – elite skal møte et høyt nivå med mange gode lag og ryttere bl.a en Saxobank Tinkoff rytter, så jeg ser virkelig frem til og møte et høyt nivå som virkelig skal få kjenne på syra som jeg skal plante i beina på dem. Det kommer til og bli knall bra og forhåpentligvis kunne avslutte denne sesongen med stil.

Share on Facebook

En skal ikke alltid ta skikken dit en kommer

En herlig uke her i Gran Canaria er vell overstått, med mye action og spesielle øyeblikk som tyder på at en ikke alltid skal ta skikken dit en kommer.

Vi har fått sanket mange mil og timer på sykkelen denne uken med strålende sol med så å si skyfri himmel. Har akkurat klart og runne 30 treningstimer i denne uken så en må si seg fornøyd med det. Har vært vanskelig og fått til det hjemme, men må si jeg savner skiene litt og løpeturene med skigjengen og Ronja.

Sykkelturene har først og fremst vært ganske bra til tross for at noen har vært ganske så uheldig og fått smake på asfalten, eller som en også kan se det (heldig.) De som har vært bakken har vært heldig med stedene og trafikken. Ned fjella i serpentinerne så henger livet i en ganske så tynn trå når en kommer full peis og det eneste en ser er et rekkverk og åpen himmel. Da er det ikke my som skal til før det går til H, en liten stein, bil eller at svingen var lengere enn planlagt. Så de har vært heldige med noen små skrubbsår. Hoved grunnen til velt og det skumleste er når dekkene bare eksploderer i svingene. Når vi bremser ned kraftig på gang etter gang blir felgene svært varme, og spesielt i denne temperaturen, så det er litt små skummelt.

Her om dagen hadde vi intervall økt opp et fjell. Vi ble ganske så spredd på tur oppover, men det ble litt hardere i perioder når en møter glefsende villhunder :-P Jeg kom opp og rundt en sving der en hund tilfeldigvis kom springende ut i veien og jeg fikk en sladd på bakhjulet som sannsynligvis skremte den. Hunden ble aggressiv og kom løpende etter og glefset etter leggen, så det ble et lite forsøk på maks puls. Gikk heldigvis bra med meg og hunden så generelt har vi det bra bortsett fra 4-5 stykker på laget som har blitt litt små syke.

Det at det er en annen kultur hær nede merkes godt. Tidligere i uken ble både ryttere og støtte personell tilbud om narkotika på gata. Mens andre som skulle på apoteket for og skaffe plaster fikk de også tilbudet om dop. Så en kan ikke føle seg helt trygge på at alle konkurrentene i det store utland nødvendigvis er rene når det er så lett tilgjengelig. Ikke akkurat det en får tilbudt på apoteket i Børsa, og takk og lov for det.  Men uansett for oss her i TVK så er svar «No Thanks!» Det er faktisk normer og regler som går ut på (fair play.)

Gran Canaria day 1 ->;3

Vi ankommet Gran Canaria med fly på Lørdags ettermiddag med Mr «Sand sjøl, ja Olaf Sand.» :-P så det var litt morsomt. Vi hadde en flott sykkeltur selv om det begynte å bli litt mørkt langs med kysten. Alt gikk som smurt bortsett fra Odin’s nesten velt i den første rundkjøring.

I går ble den første ordentlige treningsturen på 3,5 tim rundt om kring på øya. Vi syklet fra Playa del Ingdes og i retning flyplassen før vi svingte av mot Santa Lusia her ble det mange høydemeter. Kjørte mot Sambartalon og ned Fataga. I de fine sykkelforholdene og vi har en grei temperatur som en trøndersk sommer på sitt beste. Vi var litt uheldig ned fjellet Fataga da Stiven var så uheldig og fikk et møte med asfalten. Gikk vell bra og kom unna med noen små skrubbsår i motsetning til Odin for to år siden da han knakk begge håndleddene i samme utforbakke.

Er kjempe fornøyd utstyret vi har fått utlevert som Specialized’en, det er virkelig god respons i ramma og dekkene sitter dønn nede i serpentinerne. Terje hadde med briller til oss alle kontraktrytterne fra Julbo Dust, så det føles ganske proft og få kjøre i TVK for tiden. Det skal ikke stå på utstyret og tilbudet i alle fall :-D

I dag var en super dag for langtur i fjellene med hele 22 grader på 900 meters høyde. Vi møtte blant annet Astana laget som var ute på treningstur samt Fredrik Willman, så det gir litt ekstra motivasjon når en møter proffene på trening. Vi var litt uheldig på dagens økt også med en ny velt i en skarp serpentiner sving så jeg håper de har gjort seg ferdig med veltingen framover nå.

Ser frem til morgen dagen nå, så en får «blesse» ut litt opp Fataga på testen, så det skal bli spennende og se hvordan kroppen virkelig fungerer. Har ikke akkurat satt meg noe til mål annet enn at jeg skal få en bra intervall økt, så dette blir morsomt. Blir og lade opp med 2XU og litt magnesium nå så skal det nok gå bra :-D

bilder kommer etter samlingen, problem, med for stor kvalitet forhold til bloggen :-(

Klar for avreise

Da er det sjekket og klart :-)

Turen går til Gran Canaria i morgen tidlig og der blir jeg i 14 dager, jeg har endelig fått til  en skikkelig intervall økt siden juleaften. Intervallene tidligere i dag på rulla var knall bra, føler det begynner å løsne nå. Det ble pyramidedrag på 2+4+6+8+10+8+6+4+2 min med halvparten så lange pauser. Gikk på en liten smell i jula muskulært men fysioterapeuten Tor Villy Sveen har vært til stor hjelp i den siste tiden så nå er alt på riktig vei igjen. Det skal bli godt og få trent skikkelig igjen etter en skikkelig «overhaling» til fysioen. Så nå blir det morsomt og spennende å få testet formen med resten av TVK laget. Jeg ser frem til og få sanket noen ekstra timer på sykkelen og forhåpentlig vis i shorts og t-skjorte.

Både bagen og sykkelkofferten er pakket og klar etter mye strev. Tror jeg brukte en halvtime med omrokkering i sykkelkofferten for og få den igjen så det skal bli spennende og se om sykkelen er like hel når jeg kommer fram til Gran Canaria. :-P

Siste finpuss på sykkelutstyret ble også gjort tidligere i dag med blant annet et forlenget stem. Var også i vedbua og fant meg en bjørk kvist der jeg smidd av ei lita flis på 3 mm og kilte mellom sykkelskoen og klossen på grunn av min forskjell på beinlengden. Det skal bli spennende og få testet sykkelen på veien og se hvordan det fungerer.

Et seriøst opplegg

Nok en treningsuke er over, denne uken inneholdt testing med TVK, team building med Otto Ulseth og skøyte tur med Kristin i dag. Alt i alt en flott treningsuke.

Fredagen var det team building med resten av TVK laget hos TotalConsult – trening med Mr Otto Ulseth som leder. Et supert opplegg, og jeg gleder meg til vi kommer i mål med TVK hefte for sesongen 2013. Ser ut som om vi blir et godt og sammensveiset lag som kommer til og kjøre mange gode ritt til sesongstart.

Lørdag morgen kjørte vi watt test på Melhus vgs for og finne terskelen og med det se hvordan formen er. Jeg gleder meg allerede til neste test for og se hvor stor framgangen det blir, for framgang bli det uten tvil :) Denne testen var et 20 minutters drag der målet var og kjøre så fort vi klarer og etterpå gange summen med 0.95 for og finne treskelen. Jeg hadde en gj. snitt watt på 332 og det er jeg greit fornøyd med i en så tidlig fase av treningens perioden.

I dag var den første turen på skøyter for året med Kristin. Det var en morsom trening så jeg satser på at det holder seg slik uten snø i noen få dager framover så det blir flere muligheter til og teste skøytene. Ikke vært år det er skiheis is, så en må utnytte muligheten når en har den :) men håper på snø etter vært, så det blir litt lettere og kjøre langturer

Alternativ treningsrute

Da ble det en alternativ rute med en flott solnedgang på Skaunakjøren i dag. Det er godt og slippe all trafikken og støvet som ligger langs med veien. Jeg føler jeg får bedre motivasjon når jeg finner alternative treningsmuligheter som dette, det blir så mye mer morsomt og en slipper klaging og skumle forbikjøringer fra bilister. Sykling på Skaunakjøren er helt topp så det anbefales når forholdene er så bra’e :) knall harde løyper og skøyte is over alt, kan rett og slett ikke få finere sykkelføreenn på kpSkaunakjølen. Ser frem til flere slike økter dersom temperaturen holder seg nede slik at det også går an å finne fram de gamle panserskøytene. Hvis flere blir med så går det an og ta en ishockey kamp i helga ;-P «hint hint»

Kontraktsignering

Nå er jeg offisielt på TVK – elite(http://tvk.no/aktivgruppene/eliteu23-landevei) etter kontraktsigneringen i går på Hank sport, ser jeg frem til en ny sesong med et nytt og større lag. Bestilte meg også ny sykkel, så det skal bli spennende og prøve noe nytt :-D Denne gangen blir det en Specialized Venge som flere lag / ryttere i Wourld touren sykler på. Så dette blir gøy :-D Husovd’en skal få hard konkurranse når NM i Grimstad braker løs til sommers.

Tusen takk!

Tusen takk til alle som har hjulpet meg denne sesongen både økonomisk og med fagkunnskap. Dere har vært til stor hjelp og jeg gleder meg allerede til neste sesong med en ny klubb (TVK.) Kjøre for et nytt og større lag skal bli spennende så det ser jeg virkelig frem til + at jeg bli senior :-) Det skal rett og slett bli en Konge sesong :-D

før start i NM gateritt

Takk til Sør – Trøndelag avis, Kvidal regnskap, trener Per Sandmo, pes kjører Harald Myrholt, G-sport tiller, Melhusbanken, Norgeshus og Rema 1000.

Østfold 3 dagers / NC op hjemmebane

Østfold 3 dagers er gjennomført, ikke alt ble helt som håpet, men formen er bra etter en liten sykdomsperiode.

Har også glemt og skrive om norgescup helgen i Trøndelag. Gaterittet gikk kjempe bra. Endte på 8. plass etter mye aktiv kjøring i front av feltet + en del runer i brudd.

Fellesstarten i Trondheim var litt kjip jeg kjørte hardt og støtet mye for og komme i fra feltet, men fikk aldri noe stor luke som varte noe lenge. Så på siste runden vet jeg ikke helt hva som skjedde, men tror giret fikk seg en kakk for det endt med at jeg måtte stoppe og skru giret på plass igjen. Og når det var gjort ble det og kjøre seg opp til feltet igjen. Jeg hadde nesten tatt igjen feltet bare noen meter unna så ble jeg presset i grøfta av en av følgebilene som kjørte servise. Det var en kjip følelse når det skjedde rett før mål, og endte med det på en litt skuffende 22. plass og et halvt min bak det som var igjen av feltet. Litt kjedelig og spesielt når det skjer på hjemmebane.

Østfold 3 dagers

Det startete sist Fredag i Haden med 1. mil lang tempo. Jeg hadde forbrett meg bra, men da jeg kom til start og skulle få sykkelen godkjent oppsto det et problem. Sykkelen som jeg har brukt i snart 2 sesonger ble ikke godkjent. Dette var fordi styret var for smalt i forhold til bredden på styret, så det endte med at jeg måtte ta av meg sykkel hanskene og tape de fast på underside av styret. Ble selvsagt ganske stresset av dette så jeg følte jeg fikk en dårlig start på rittet. Men ellers gikk det no greit nokk, ikke noe bra tid og snakke om akkurat. Når jeg endte 30 sek bak vinneren på 13:25, men det holdt til en ok 12. plass så var litt overasket over det. Så det gikk no sånn helt greit.

Lørdagen var det et spennende gateritt som gikk rett over gata fra hotellet vi bodde på. Løypen var ganske teknisk og utfordrende med en innlagt bakke på vær runde, selve runden var på ca 1,2 km. Jeg hadde kjempe gode bein og låg langt foran i en god possissjon i store deler av rittet med lagkameraten Vegard. På nest siste runde hadde jeg forbrett meg og lå i 5. possisjon i svingen før oppløpet, men rytteren foran meg holdt på og kolidere så det neste bom stopp og plutselig så befinner en seg nesten bakerst i feltet på 40 stykker. Så det ble tøft og kjøre seg opp i teten i igjen og endte med det på en litt kjip 25. plass. Men føttern var god og om ikke resultata var så god så er jeg fornøyd med prestasjon.

Til slutt var det 12 mil fellesstart i Halden med start og målgang på Fredriksten festning. Lagkameraten Vegard gikk tidlig i brudd med 8 andre på første runden, og kjørte hele 11 mil i brudd før han ble hentet inn på oppløpet. De siste kilometerne før mål var knall harde, det ble satt en voldsom til fart i motvinn før vi vendte og spurtet opp til festningen. Jeg slet med og skaffe meg noen god spurt posisjon og endte på en 18. plass, men er fornøyd med hvordan laget fungerte. så no gjenstår det å se hvordan de siste rittene blir. Klubb mesterskap i tempo i kveld, Victoriatempoen i Børsa førstkomende søndag og til slutt Norges cup avsluttningen i Skien den 28. og 29. sep :)

Share on Facebook

Jakten på den gule trøyen

fotograf: Tormod EriksenSist uke gikk etappe rittet Tønsberg 4 dagers av stabelen med en prolog, to fellesstarter og den avgjørende tempoen. Endte på 4. plass totalt

1. Etappe i Tønsberg 4 dagers var svært utfordrende på grunn av mye nedbør og seks 90 graders svinger på en kilometer i Sandefjords gater. Veien var såpe glatt av alt regnet, fotgjenger overganger og brostein så det var en ganske utfordrende etappe med mye velting. Jeg kjørte inn på en 13. plass 5 sek bak vinneren som tilsvarer den 10ende beste tiden i menn senior foran tempo norgesmesteren Reidar Borgersen i menn senior.
  2. Etappen var den desidert tøffeste og lengste etappen som inneholdt en bakke på over 20 % stigning. Det avgjørende bruddet gikk tidlig i rittet, og jeg bestemte meg for og gå etter solo etter 1 time kjørt. Jeg tok igjen bruddet på 8 stykker som holdte helt inn til mål. I spurten endte jeg på 6. plass og avanserte til 3. plass på sammenlagt listen bare 2 sek bak den guletrøyen.
  3. Etappe var en kupert løype på ca 2 mil som ble kjørt 5 ganger. Jeg hadde god hjelp av lagkameraten Vegard som hjalp meg og tette noen skumle brudd. Og på den siste runden gikk jeg og Svendsen fra Lillehammer etter et brudd og kjørte det inn. Vi kjørte i fra feltet med nesten 2 minutter og jeg ente på 10. plass og nr 2 sammenlagt.
  4. Den siste og avgjørende tempoen var nervepirrende med mye press for og ta over den gule trøyen.  Jeg kjørte mitt beste og ente med en 18. plass 28 sek bak vinneren + at jeg mistet pallplassen sammenlagt med 3 sek. Denne gangen var det faktisk litt kjipt med en 4. plass, men generlet er jeg fornøyd.

No vet jeg at formen er på topp og ser frem til den førskomende helgen. Da skal jeg kjøre ranking ritt norges cup i Trondheim, norges cupen starter på Tiller og vi skal kjøre 7 runder totalt 12 mil. så kommer til og bli et spenndene råkjør :) http://tvk.no/norgescup